lørdag 11. februar 2012

Lilla

Lilla er botens farge og er i kirkeårte knyttet til adventstiden og fastetiden.
Vi går om ei ukes tid inn i fastetiden, så det kan jo passe fint med noen lilla blomster nå.

Det er veldig moro å titte i bildearkivet og glede seg over alle vakre blomster som vi jo har håp om å se igjen om noen måneder. Mitt bildearkiv er ikke så veldig rikholdig synes jeg, men noen lilla ekseplarer har jeg da funnet fram til.
Rhododendron Blå -Catawbiense "Grandiflorum".
Denne Rhodonendronen vokser godt under den store, gamle furua. Hver vår kommer det  massevis av nydelige lilla blomsterklokker.
Syrin - Syringa Chin. "Saugeana"
Denne "Kinasyrinen" kom til vår hage for et par år siden. Den er virkelig yndig og blomstrer med masse lilla blomster som nesten nikker med tunge hoder på de tynne greinene.
 Lila er lånt fra det franske ordet lilas, som betyr syrin og syrinfarget, og stammer fra arabisk lilac, som betyr syrin. Dette er grunnen til at det engelske ordet for syrin er lilac. Fra Wikipedia
Knoppurt.
Denne nydelige planten vokser i blomsterenga ved lekehuset. En nydelig blomst som tiltrekker seg både sommerfugler og bier, og som er fine for små og store å plukke i buketter.

Storknebbb.
Denne blomsten vokser i skogkanten og lyser flott opp mellom gress og strå. Nydelige blomster og flotte blader.
Det er helt utrolig mange flotte lilla blomster!! Nå gleder jeg meg veldig til sommeren kommer.
Sjekk Moseplassens x-faktor HER for å se noen av det store utvalget som finnes i hagene rundt om.




4 kommentarer:

  1. Får virkeleg sommarfølelse av desse bileta!!

    God helg!

    SvarSlett
  2. Selv om jeg ikke tilhører noe kirke så bruker jeg likevel lilla i advents-/førjulstiden og en litt lysere nå på ettervinteren. Det er liksom blitt tradisjon her.

    Nye lilla er ført på årets handleliste. I fjor klipte jeg ned min blå Honningknoppurt etter blomstring. Etter en drøy uke så blomstret den på nytt.

    SvarSlett
  3. Gleder meg til disse vakre blomstene skal blomstre igjen.....lykke til i konkurransen !

    SvarSlett
  4. Flotte lilla blomster!!! Lykke til i konkurransen:))
    Takk for hyggelig kommentar hos meg...ønsker deg en fin uke:))

    SvarSlett