mandag 13. januar 2014

-"og jula varer helt til påske" - neida, nå er det slutt!

Det føles nesten litt rart å snakke om jul langt ut i januar.
Sist uke skrev jeg om trettendedagen som for mange er siste juledag. Noen holder ut ennå ei uke til!

I dag er det Tjuendedag jul. 

13. januar er for mange siste juledag. Nå skal jula ut av huset om man fremdeles har noe igjen da!

Gamle tradisjoner:
På noen steder ble jula jaget ut med bjørkeris. Man gikk da fra rom til rom og det ble slått med riset i hver krok og jula ble til slutt jaget ut gjennom døra. Tjuende dag jul var den absolutt siste dagen for et etterjulsgilde med de siste restene av julemat og -drikke. På primstaven er merket med blant annet en feiekost og et drikkehorn som var snudd på hodet for denne dagen. Feiekosten var til å feie ut jula og det oppnedvendte drikkehornet viser at juleølet skulle være drukket opp.
Enkelte steder ble tjuende dag jul regnet for «gamle nyårsdag», noe som passer med betegnelsen «gamle juledag» på trettende dag jul. Disse betegnelsene brukes fremdeles i øst Europa der man også feirer ortodoks jul.





Hvis det snør på tjuendedagen, da er det fortsatt tjue snøværsdager før sommerdagen 14. april.


I mitt barndomshjem ble fremdeles tjuendedag jul holdt som siste juledag. Alle juletrefestene var unnagjort (og det var mange av dem!). Julepynten skulle pakkes bort og julematen spises opp.

Det jeg husker aller best med tjuendedag jul fra min egen barndom er at vi "høsta juletreet" ( pakka ned all pynten) og spiste opp kakehuset som hadde stått til pynt i stua hele jula.
 
(bildet av dette fine huset er hentet fra nettet)



Og det jeg husker aller best fra første jul i eget hjem, er at jeg var veldig gravid, og fikk ei nydelig lita datter den 13. januar for 35 år siden.


Gratulerer med dagen kjære Silje!

1 kommentar:

  1. Ja jeg har ryddet det meste av julepynten i dag.
    Fikk tatt juletreet før jeg reiste, men resten rakk jeg ikke.
    Gratulerer med dagen til Silje.
    Ønsker deg ei riktig god uke :)

    SvarSlett