tirsdag 13. august 2013

Bare blåbær

En liten sykkeltur mot skogen, så er man der! Blått i blått oppover lia. Det er bare å forsyne seg av herligheta. Her har det ikke vært verken tobeinte eller firbeinte å plukka noe før meg tror jeg, men jeg fikk vite seinere på dagen at det var mange etter meg..........
Førstemann til mølla! men forresten så er det mer enn nok til alle.




Fristende å plukke rett i munnen. Både fingrene mine og tunga blir ganske blå.

Hjemturen gikk greit, men det kunne fort ha gått galt dette her!


 Så må bærene renses. Det tar nesten like lang tid som å plukke dem, og det er mye kjedeligere! Men jeg vil jo ikke ha kvist og blader og rusk i blåbærsyltetøyet
 
 Kok opp bærene. Litt sukker i gryta, og rør til alt sukkeret er løst opp.

Syltetøyet helles på rene glass. Jeg har kokt glassene først for at de skal være helt reine.


Og så ble det blåbærsyltetøy på gamle glass. Et fint resultat av en liten sykkeltur i det blå.

2 kommentarer:

  1. Vi må og komme oss på en blåbærtur.
    Er visst mange av de i skogen i år.
    Herlig å ha litt blåbærsylt i kjelleren.
    Ha ei fortsatt herlig uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye bær der ute ja. Det ble ikke veldig mye denne gangen, men litt er bra. God uke til deg også!

      Slett