mandag 30. juli 2012

Stikkelsbærsyltetøy

Nå er de modne! De ser lekre ut. Blå-lilla på fargen. Og de smaker aldeles fantastisk!
Jeg plukket to - tre liter bær, men det er fortsatt plenty igjen. Nå stikker det i fingrene mine, og hendene har fått noen små sår etter de store tornene. Det heter jo stikkelsbær.

Det ble nesten ikke syltetøy i dag, for gubben spiste ivrig av bollen før de ble vasket og renset.

Stikkelsbær kan gjerne spises som de er, rett fra busken!

Kok bærene i 8 til 10 minutter før sukker røres i.
400 - 500 gr. pr. kilo bær.
Kok såvidt opp igjen  før syltetøyet helles på rene, kokte glass. 

Nam, nam!

4 kommentarer:

  1. Har noen slike vi også, men de er ikke modne enda. Ser veldig godt ut det syltetøyet. Spørs om det blir nok bær til det her. Det meste havner nok rett i munnen kan jeg tenke meg
    Ha ei riktig god uke :)

    SvarSlett
  2. Åh, det så godt ut. Eg ska laga saft og juice av jordbær tenkte eg.

    SvarSlett
  3. Dette ser veldig godt ut!
    Fikk akkurat en porsjon med grønne fra naboen...men en helt annen smak...
    er det ok til syltetøy?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt, og veldig OK til syltetøy, Inger Marie. Jeg hadde litt syltepulver i for at det ikke skulle bli for tynt.
      Lykke til med de grønne!

      Slett