lørdag 29. november 2014

med lukt av skog på fingrene

Det har vært en nydelig dag for å på tur. 
En rusletur i skogen gir mange fine opplevelser, og det er så mye fint å plukke med seg hjem! 
Jeg har virkelig nytt fridagen med både tur og med alt jeg fant som jeg kunne lage noe av da jeg kom hjem. Kongler, bjørkekvister, lerkekvister med kongler på, eføy i lange baner, kristtorn, einer, nyper, snøbær og flere kongler.
Det så ut som en hel liten skog på kjøkkenbordet mens jeg holdt på å lage kranser og adventspynt.

Resultatet ble ganske bra. 




Kransene er laget av de naturmaterialer som jeg fant på skogsturen i dag. 
Jeg har brukt litt ståltråd til å binde sammen bjørkekvistene som jeg fletta kransene av og til å feste kongler og einerkvister i kransene.
Stjernene er klippet ut av stykker med bjørkenever og limt fast på kvistene. 
Kastanjenøttene på den øverste kransen hadde jeg fra før, og de er limt fast.
Ideer til kranser og juledekorasjoner kan du finne hos Anne på
Moseplassen
Nå henger kransene utenfor døra her, og i gangen, og det lukter skog av hendene mine.

3 kommentarer:

  1. Kjempefine! Likte spesielt godt den midterste, og så er jeg helt imponert over at du har laget så fine never-stjerner. Jeg har hatt lyst til det lenge. Men sånn never, må den flekkes av, og når på året er det rett å gjøre det?

    Takk for lenken til Moseplassen :)

    SvarSlett
  2. Hei Anne. Neverstjernene har jeg laget etter mønster fra pepperkakeformer. Never fikk jeg tak i da vi kløyvde ved i høst av bjørketrær som ble hugget ned i løpet av vinteren. Barken bare falt av i store flak. Tørr og fin. Jeg tok vare på de stykkene som kunne brukes til å lage noe spennende av. Noen deler var veldig tykke, men bakerste del kunne lett fjernes. Jeg vet ikke hvordan man må gjøre om man skal ta av friske trær, men man må iallfall ikke fjerne barken hele veien rundt

    SvarSlett