torsdag 6. september 2012

En grønn larve

På en tur i hagen for ei ukes tid siden oppdaget jeg en nydelig larve på et blad i den lille syrinbusken. Larven var ganske stor og tykk med flotte tegninger og en liten pigg til hale.

Den var så vakker å se på, og jeg lot den få være i fred. Og så glemte jeg hele larven.

Ei uke seinere la jeg merke til at bladene på den lille syrinbusker er blitt spist opp ett etter ett. Den grønne larven er helt sikkert synderen! Den er blitt ennå tykkere og større siden første gang jeg så den.

Resolutt tok jeg larven fra busken og kastet den bort på plenen. Fort slik at den ikke skulle bite meg. (Man vet jo aldri) Syrinbusken skal ikke spises, ikke engang av en vakker larve!

Den ble liggende i en krøll på gresset, men jeg falt for fristelsen til å dandere den på en liten sopp for foto session.

Jeg lurer jo litt på hva den skal bli når den blir "stor".

Jeg må være ærlig å si at jeg glemte den der i gresset. Noen timer etter var den borte! Hadde den klart å komme seg tilbake til syrinbusken, eller var den rett og slett blitt spist av en fugl?
Kanskje den aldri blir "stor?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar