mandag 26. september 2011

Fredløs

Jeg fikk ei ny bok i går. Damms store bok om urter. Og der ser jeg en kjent Fredløs plante som jeg har hatt nesten i hagen i alle år. Jeg visste ikke at dette er en urt! Den vokser like utenfor hagegjerdet, i grøftekanten der hvor det ofte blir vann når det regner mye, slik som i sommer for eksempel.

Fredløs er en sårhelende urt. Friske unge blader på sår kan stoppe blødningen ble det sagt.  Fredløs kan brukes i oljer og eddik som smakstilsetning.


Jeg tror dette er den finere kusina Fager Fredløs ( L. punctata) Hun står innenfor gjerdet flere steder i hagen. Den er hardfør og vokser villig over alt.

3 kommentarer:

  1. Flott å ha en slik bok. Fredløs...hm, lurer på hvorfor den heter nettop det? Den kusina du nevner;) henne har jeg også i hagen. Som du sier den vokser villig. Jeg har fjernet en del av den flere ggr, men plutselig dukker den opp igjen:)

    SvarSlett
  2. Fine bilder av de to fredløsene :) Kjekt med stauder som trenger lite stell, og som likevel gir masse blomstring tilbake!

    Kos deg med boka :) Jeg har den også, der vil du finne mye interessant lesestoff :)

    SvarSlett
  3. Ja, den bærer sitt navn med rette...den "vandrer" dit den vil:)Men utrolig lettstelt og blomstervillig:)

    SvarSlett