onsdag 21. november 2012

Julegrana tennes

Det er en fin tradisjon at julegrana tennes første søndag i advent.
Vi liker det!
Ennå er det noen dager igjen, og vi kan glede oss og se fram til dette med forventning.


MEN hva skjer.
Plutselig er alle lysene på julegrana tent!

Hven skrudde på lyset før tida?
Hva har skjedd med tradisjonen?
Hvorfor i all verden?


Selvfølgelig er det handelstanden som har tatt grep. De har rett og slett tatt ansvar for å lyse opp i mørketida, og skape litt stemning med pynt og glitter og - ja - lys på treet.
Antakelig mener de at det blir hyggeligere å handle, og folk vil starte julehandelen tidligere og kanskje til og med handle mer.
Og det er jo dette det hele handler om! Handelstanden har forstått hva jul og advent betyr for oss i Norge i dag.
Tradisjoner kan man selvfølgelig lett forandre etter behov og nye trender.
No problem.

Jeg håper vi ikke lar oss lure!

10 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig. Julegrana skal ikke tennes før 1.søndag i advent, og det er da juleutstillingene i butikkene skulle åpne. Jeg er vel snart en av de få som ikke pynter til jul før det er jul.

    SvarSlett
    Svar
    1. Førjulskos kan man godt unne seg allikevel!
      God helg til deg!

      Slett
  2. Så enig!
    La Advent vere Advent..
    Og ikkje minst la Jul vere Jul...

    Fin tid framover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar! God helg til deg.

      Slett
  3. Ja jula starter litt vel tidlig nå.
    Vi har et bruktmarked der det lenge er blitt etterlyst julevarer.
    Men vi åpner ikke for det før torsdag før 1.advent.
    Så nå står det noen hektiske dager på programmet for å få alt på plass.
    Ha en god dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med julemarked og alle forberedelsene!
      God helg til deg!

      Slett
  4. Her ska julagrana og julemarkedet åpnes neste torsdag kveld. Da er jeg selvfølgelig på jobb, så jeg får ta meg en tur på fredag hvis det er oppholdsvær.

    Lurer på om jeg skal bake litt og pynte til jul i helga, siden det ser ut til og bli travelt på jobb i desember.

    Ønsker deg ei super helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med alle forberedelser!
      God helg til deg!

      Slett
  5. Jaa..dette er et stort spørsmål..tradisjon..og nye tider..ikke alltid dette går ihop.Jeg tror vi må bestemme selv.."jeg begynner julen når Jeg syns det er riktig"..men det offentlige Norge er jo ikke så trofaste mot tradisjoner og kultur lengre...
    Fint innlegg:)
    God helg:))

    SvarSlett
  6. Takk for kommentar.
    God helg til deg også!

    SvarSlett