onsdag 4. september 2013

Skogens skatter

Jeg tenkte jeg skulle kalle innlegget for forrådskammer i skogen, men det høres fryktelig gammeldags ut. Synonym ordboka foreslår ord som spisskammer og matlager. Den som går en tur i skogen nå kan ganske sikkert finne både skatter og at skogen er, eller har et forråd (matlager).
Jeg tenker BÆR men det finnes selvfølgelig andre spiselige skatter også. Sopp for eksempel....eller urter...

Det bugner av bær i skogen. Blåbær og tyttebær så mye du kan orke å plukke.
Jeg orker ikke å plukke så mye, men det er veldig hyggelig å kunne plukke litt iallefall. Så kan jeg lage syltetøy eller rørte bær eller noe annet godt. Kanskje en blåbærpai?



 Rogna bærer mye rognebær i høst. Kanskje det kan bli rognebærgelé?



En tur i skogen kan være balsam for sjelen. Det gir ro, inspirasjon, glede, overskudd og nye krefter. 
Altså turen er en verdifull skatt i seg selv uansett om man klarer å plukke med seg noe hjem eller ei.
God skogstur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar