fredag 11. januar 2013

Album

Jeg lager gjerne album der jeg samler bilder fra reiser jeg har gjort, eller fra sommeren med familie og venner. Seinhøstes laget jeg en album fra sommeren 2012 og nå har jeg nettopp gjort ferdig den fra sommeren 2011 (jeg hadde glemt den). Dette er digitale bilder og hele albumet blir laget digitalt, ingen klipp og lim her altså.
Gamle album er noe annet.

På tur med venner. Fin bil!
Den store barneflokken på hjemgården
 Vi har digitalisert de fleste av våre gamle bilder, men vi har fremdeles de gamle albumene, de med kartutklipp, ferjebilletter, tegninger, piler i alle retninger og til og med gamle kinoprogram.
1978 i London 


Sønnen gråter ennå når han tenker på at kinoprogrammet fra den første Star Wars - filmen som vi så i 1978 ble klippet i mange deler og limt inn i album fra bryllupsreisen til London.



Gamle album kan være sjarmerende og spennende.
17 mai i byen. Fin barnevogn! Flotte hatter!
De som jeg så i med nysgjerrighet da jeg selv var lita, var album fra mine foreldres barndom og ungdom.  Her var det ganske små bilder i sort/ hvitt med bølgekant. Noen litt høytidelige portrettbilder, og noen med mange ukjente folk på. Gjennom disse bildene fikk jeg se litt av hvordan deres hverdag hadde vært, hvordan mine besteforeldre hadde sett ut for alle de år siden, hva slags klær de brukte, hvordan den første bilen så ut, hvordan huset deres var før det ble slik det er nå, og mange slike ting. Jeg elsket å høre dem fortelle historier fra dengang de var små. Vi kom nok med mange spørsmål også.  -Hvem er den mannen? -var dere kjærester? - hvorfor brukte du slike sko? Var bestemor gammel på det bildet? .......
Ennå liker jeg godt å bla i de gamle albumene. Det er godt å holde i dem, og fint å se bildene.

Mine nye album er helt glatte og uten utklipp eller håndskrift som er vanskelig å tyde. Kanskje de ikke er like spennende for mine barn og barnebarn som de gamle barndoms albumer var for meg. Jeg liker å ha bildene i album, da kan jeg ta de fram og bla i dem, og lese historien. Det er bedre enn å se alt på en skjerm. Kanskje jeg er av den gamle skolen...

1 kommentar:

  1. Så flink du er. Jeg er nok ikke så flink til å sette bilder i album. Skulle nok ha gjort det for det er koselig å bla i album.
    Ekstra koselig er det å se i gamle album.
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett